Energisyn var en god øjenåbner
I starten af januar leverede SEAS-NVE en energisynsrapport til ledelsen i Johannes Fog. I Herlev, Farum og Lyngby kunne der udpeges seks rentable projekter, hvor der kunne spares energi.
Med en samlet investering på 891.000 kr. kan virksomheden skære cirka 250.000 kr. af sine årlige energiomkostninger. Det vil desuden udløse en CO2-reduktion på næsten 114 tons om året, og den gennemsnitlige simple tilbagebetalingstid er kun 3,4 år.
Hvor gemte besparelserne sig?
Hovedparten af den store besparelse kan opnås ved at skifte højfrekvente lysstofrør og spolearmaturer ud med LED og dagslysstyring. Det sænker også antallet af armaturer og giver et mere ensartet lys i butikkerne, selvom dagslysindfaldet varierer.
I Johannes Fogs designbutik i Lyngby vil et skifte til LED og en ombygning af køleanlægget spare energi til både lys og køling. Samtidig afgiver LED-belysningen mindre varme, og det vil give en bedre temperaturregulering i butikken om sommeren. I byggemarkedet i Herlev kan udskiftning af elpaneler med vandbåret varme udløse en god CO2-besparelse.
Alt i omegnen af tre år skal laves
Da forslagene i den nye energisynsrapport både medfører økonomiske og miljømæssige forbedringer, er virksomheden klar til at realisere dem alle, når den nødvendige planlægning er på plads.
– Det gør alting nemmere at få konkrete tal på bordet. For os er et Energisyn en god øjenåbner, og vores holdning er, at alle projekter, der finansierer sig selv på tre-fire år, skal laves. Det er helt oplagte investeringer for os, siger Mads Hvelplund, økonomidirektør i Johannes Fog.
Besparelserne kan kopieres
Da Johannes Fog har gennemført Energisyn en gang før, er det ikke et krav, at alle afdelinger gennemgås for anden gang. I stedet udvalgte virksomheden de tre lokationer, hvor behovet for nye analyser var størst. Alligevel vurderer Mads Hvelplund, at flere af projekterne kan kopieres på de øvrige syv lokationer, så den samlede besparelse bliver endnu større.
Fokus på CSR og miljø
Som fondsejet virksomhed går en væsentlig del af overskuddet i Johannes Fog til støtte af almennyttige formål i butikkernes lokalområder. Samtidig gør virksomheden en ekstra indsats på CSR- og miljøområdet.
– Det ligger i vores DNA at engagere os i samfundet omkring os. Grøn omstilling passer helt naturligt ind i vores profil. Den er god for vores kunder, det danske samfund, for klimaet og for Fog, så selvfølgelig skal vi den vej, siger Mads Hvelplund.