Nyhed - 29. november 2018
Velreguleret vejbelysning spiller en vigtig rolle for smidig afvikling af tæt trafik, men alligevel bliver ny dansk vejbelysning ofte styret med ur i stedet for efter mængden af trafik. Test i Aarhus viser, at vi har teknikken til at få lysstyring efter trafiktæthed til at fungere i praksis.
På en strækning af den ydre Ringvej i Aarhus har SEAS-NVE i det seneste halve år testet styring af vejbelysning ud fra, hvor tæt trafikken er.
Når den løbende dataindsamling indikerer begrænset trafik, dæmpes lyset til cirka 25 procent. Ved gennemsnitlig trafikintensitet skrues der op til mellem 50 og 75 procent, og kun når trafikken er meget tæt, øges vejbelysningen til 100 procent.
Realtidsvurdering er bedre end tidsstyring
Den foreløbige konklusion er, at metoden vil kunne skabe en attraktiv balance mellem afvikling af trafikken, sikkerheden og energiforbruget. Derfor er det tankevækkende, at store dele af den nyligt moderniserede vejbelysningsmasse i Danmark stadig styres med ur i stedet for efter trafikkens tæthed.
Det betyder for eksempel, at vejbelysningen mange steder tænder på samme tidspunkter alle ugens dage, selvom lysbehovet på lørdage og søndage sandsynligvis er mindre end på hverdage.
Tæt på teknisk gennembrud
Flere udviklere er godt på vej med løsninger på området, men markedet må stadig betegnes som umodent. For eksempel er skalering af løsningen i Aarhus stadig en udfordring. Derfor skal den fortsat testes og udvikles over en længere periode.
Økonomisk set vil lysstyring efter trafikkens tæthed i første omgang være mest interessant for kommuner, der allerede har implementeret intelligent lysstyring. Men som testen i Aarhus underbygger, er vi ikke langt fra løsninger, der både teknisk og økonomisk er inden for mange kommuners rækkevidde.
Det betaler sig at fremtidssikre ny vejbelysning
– Udviklingen ser lovende ud, og vi anbefaler, at man som minimum forbereder ny vejbelysning, så den forholdsvis nemt kan udvides med intelligent lysstyring. Det vil sige, at armaturets driver skal kunne tilgås via eksterne kabler i masten eller en udvendig sokkel på armaturet, siger Morten Gjølstad Kristensen, Key Account Manager i SEAS-NVE Udelys.
Mere information om intelligent lysstyring?
Som en af Danmarks største lysentreprenører har vi et solidt overblik over den tekniske udvikling inden for intelligent lysstyring. Vil du høre mere om testen i Aarhus eller om din kommunes muligheder?
Kontakt os – vi er altid klar til dialog
Læs mere
Morten Gjølstad Kristensens artikel om lysstyring efter trafikkens tæthed i magasinet "Trafik & Veje"
Tidligere artikel om testen af intelligent lysstyring i Aarhus