Forestil dig, du kommer kørende i bil mod en tunnel, og opdager den er badet i blåt lys. Den ekstra opmærksomhed gør, at du allerede på afstand lægger mærke til en cyklist i vejkanten inde i tunnellen. I god tid trækker du lidt ud og sætter farten ned.

Det scenarie har Roskilde Kommune sammen med SEAS-NVE gjort til virkelighed i den tunnel, hvor Køgevej er ført under jernbanen. Da den er for smal til at anlægge cykelsti, må de cyklister, der bevæger sig i sydlig retning, køre i vejkanten tæt på biltrafikken. Flere undersøgelser har da også vist, at tunnellen er det sted i byen, hvor cyklisterne føler sig mest utrygge. Både fordi den er smal, og fordi den svinger, så udsynet begrænses.
Stig Nielsen, ingeniør i Roskilde Kommune, forklarer hvordan idéen opstod:
Jeg fik idéen til det blå tunnellys på en rejse til Lyon. Her blev der kastet blåt lys på et virksomhedslogo højt oppe på en facade, og det var meget iøjnefaldende. Så hvorfor ikke bruge samme effekt til at beskytte cyklisterne i den smalle jernbanetunnel.
For at opnå den ønskede lyseffekt beregnede SEAS-NVE, at der skulle opsættes 35 LED-armaturer. Samtidig blev tunnellens eksisterende belysning også konverteret til LED.
De blå dioder oplyser både vejbanen og væggen, og det gør cyklisterne mere synlige på afstand.
Borgerne er begejstrede
Siden det blå lys blev tændt, har Roskilde Kommune fået mange positive reaktioner fra borgere, der føler sig mere trygge, når de cykler gennem tunnellen. Stig Nielsen fortæller:
Jeg har fået tilbagemeldinger på Facebook, på mail og på gaden. Folk er glade for den øgede sikkerhed og kan godt lide det utraditionelle i løsningen. Nogle stopper ligefrem op og tager billeder af lyset med deres telefoner.